söndag 11 april 2010

Logistik


Vi har varit och grillat idag. I nordsjön, mycket trevlig rastplats med utsikt över Nordsjön och Kvarntorpshögen.
När jag nu ska sätta tänderna i min korv blir jag så fundersam.
Kvarntorp är ju "nästan" ett stenkast från korvfabriken, där min korv var tillverkad. Då kan jag inte låta bli att tänka hur mycket jobb och pengar och miljö som har spenderats för att jag ska kunna sätta tänderna i den.

Faktum är att kossan eller grisen i korven förmodligen kommer från en gård någonstans i närke, kanske till och med Granngården till Nordsjön där jag befann mig.
Sen är den körd till ett styckeri i Kumla, Körd till Korvfabriken,tillverkad. Uppköpt av ett Ica Lager, transporterad till Borlänge eller Västerås.

Sen beställer de på Maxi i Kumla korven till butiken så jag kan åka dit och köpa den för att sedan köra ut den till Nordsjön och smaska i mig den. Inte förens man tänker på vilken resa den gjort så får man ju dåligt samvete. Det smakar ju liksom inte lika bra då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar